W jachtach żaglowych stosuje się generalnie dwa rodzaje mocowania silników: stacjonarny oraz przyczepny. Bardzo często stosuje się montowanie przyczepne z wielu praktycznych przyczyn. Miedzy innymi na pewno łatwy montaż, łatwy dostęp w celu obsługi i konserwacji. Dodatkowo silniki przyczepne zaburtowe cechują się wysoką przyczepnością oraz są lekkie. Wadą jaką można zauważyć jest możliwość uszkodzeń mechanicznych oraz bezpośrednie wystawienie na działanie warunków atmosferycznych. Silnik przyczepny montuje się na pawęży do pantografu. Często też można spotkać zamontowany silnik w studzience kokpitowej.
Uruchomienie silnika następuje poprzez użycie szarpanki. Trzeba pamiętać, żeby nie uruchamiać silnika zanurzonego w wodzie, oraz żeby szarpnięcie szarpanki było mocne i zdecydowane. Przy wyłączeniu silnika należy pamiętać, że jeśli nie planujemy uruchamiać silnika przez dłuższy czas – trzeba dopalić całe paliwo z gaźnika oraz zamknąć odpowietrzenie.
Zaawansowany silnik w motorówce zdalnie sterowanej jest wyposażony przeważnie w: rozrusznik, gaźnik, świecę zapłonową i oczywiście wlot powietrza oraz wlot wody chłodzącej.
Energia, które wprawia jacht RC w ruch powstaje w wyniku spalania mieszanki paliwa i powietrza. Do spalania dochodzi w specjalnym zamkniętym cylindrze, z jednej strony domkniętym ruchomym tłokiem. Spalanie mieszanki wywołuje ruch posuwisty tłoka, co z kolei wprawia w ruch śrubę. Jeśli spalanie mieszanki ma miejsce do drugi ruch – mamy do czynienia z silnikiem dwusuwowym, jeśli natomiast co czwarty ruch – z silnikiem czterosuwowym.
Żeby nasza motorówka zdalnie sterowana jak najdłużej nam służyła, najważniejsze układy silnika powinny pracować bez zarzutu. Układ smarowania redukuje tarcie pomiędzy elementami mechanizmów. Układ chłodzenia – jak sama nazwa wskazuje chłodzi tłok i głowicę silnika. Rozrząd reguluje wylot spalin i dopływ paliwa do cylindra. Dlatego właśnie warto regularnie sprawdzać stan techniczny naszego sprzętu.
Moc silnika oraz prędkość obrotowa determinują jego sprawność i niezawodność. Żeby nasz jacht zdalnie sterowany nabrał extra mocy potrzebnej do wykonania danego manewru, wystarczy jeździć na niepełnych obrotach silnika i owe obroty podkręcić w potrzebnym momencie.
Dodaj komentarz